Olin jo pitemmän aikaa miettinyt, miten kahvikakussa toimisi grahamjauhot, että saisi kakusta hitusen verran terveellisemmän edes kuitujen määrässä, hiivaleipäjauhojahan olen jo muutenkin jonkin aikaa käyttänyt korvaamaan ihan valkoiset vehnäjauhot. Pohjana on tämän helpon maustekakun ohje. Sokerin määrääkin olen hieman vähentänyt. Kannatti kokeilla, koostumus on tietysti hieman karkeampi, mutta muuten eroa ei huomaa.

Olen tämän kesän aikana harjoitellut silikonikakkuvuoan käyttöä ja taas ihmettelen, miksi en ole aikaisemmin kokeillut - nehän sopivat minulle tosi hyvin, ei voitelua eikä jauhottamista. Sopivan paistoajan löytää kokeilemalla, miten oma uunisi ja käyttämäsi vuoka "toimivat yhteen". Kokeile kypsyyttä tikulla.

Kuidukas mokkakakku

2 kananmunaa
2 dl maustamatonta jugurttia (tai piimää)
125 g pullomargariinia (tai sulatettua, jäähdytettyä margariinia)
2 dl hiivaleipäjauhoja
2 dl grahamjauhoja
1 tl soodaa
2 dl sokeria
1 tl vanilliisokeria
3 rkl pikakahvijauhetta (esim. Nescafé)

Sekoita kananmunat ja jugurtti. Lisää margariini. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää taikinaan, sekoita nopeasti tasaiseksi. Kaada taikina silikoniseen kakkuvuokaan tai voideltuun ja korppujauhotettuun rengasvuokaan. Paista +175 asteessa n. 40-45 minuuttia (silikonivuoassa paistoaika lyhenee), kokeile tikulla kypsyyttä. Kumoa lautaselle jäähtymään.